Info. over motor gehoorbescherming

Het geluid dat motorrijders vaak als hinderlijk ervaren, komt niet van de motoruitlaat of het mechanische gedeelte van de motor, vooral niet bij goed onderhouden motoren met gesloten uitlaten. Het werkelijke schadelijke geluid is het windgeruis. Hoewel de fluitende geluiden in eerste instantie weinig invloed lijken te hebben op je welzijn, is de schade langzaamaan merkbaar. Omdat de schade zich langzaam opstapelt en niet direct voelbaar is, kan het enige tijd duren voordat je merkt dat je gehoor verslechtert. Hier enkele cijfers ter verduidelijking.

Een onderzoek naar de geluidsbelasting van motorrijdende politieagenten van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen toont aan dat de geluidsbelasting bij snelheden boven de 80 km/u aanzienlijk hoger is dan wat het menselijk oor normaal aankan. De volgende tabel illustreert dit:

SnelheidWindgeruisMax. belastingtijd*
80 km/u90 dB1 uur
100 km/u94 dB15 minuten
120 km/u98 dB7 minuten
140 km/u102 dB3 minuten

*De maximale tijd dat het oor blootgesteld kan worden aan geluid zonder gehoorbeschadiging.

Het is belangrijk om te realiseren dat dit onderzoek enige jaren oud is en uitgevoerd werd met een oudere BMW-motor en een verouderde BMW Systeem 2-helm. Hoewel de helmen sindsdien zijn verbeterd, is er geen bewijs dat ze aanzienlijk stiller zijn geworden. Wel is bekend dat er variatie bestaat tussen helmen in geluidsisolatie; sommige helmen zijn stiller dan andere. Hetzelfde geldt voor motorfietsen.

De geluidsniveaus verschillen per motor, waarbij de nadruk ligt op windruis in plaats van motorlawaai. Het is niet eenvoudig om te stellen dat een motor met een kuip automatisch stiller is dan een zonder, omdat de kuipontwerpen verschillende luchtstromingen kunnen veroorzaken. Interessant onderzoek van het KLPD heeft aangetoond dat zelfs bij het gebruik van een BMW-helm in combinatie met de BMW R 1100 RT en Honda ST 1100 (test uit 1999), het geluidsniveau nog steeds boven de schadelijke grens van 80 dB ligt. Geluidsniveaus boven de 80 dB kunnen leiden tot gehoorbeschadiging, wat werkgevers verplicht om gehoorbescherming aan te bieden. Bij geluidsniveaus boven de 90 dB is gehoorbescherming zelfs wettelijk verplicht, en bij 120 dB wordt de pijngrens bereikt.

Het is ook belangrijk te weten dat een toename van 3 dB het geluidsniveau verdubbelt. Tussen 80 km/u en 100 km/u is er slechts een stijging van 4 dB, maar dit betekent een verdubbeling van de geluidsintensiteit, wat het risico op gehoorbeschadiging aanzienlijk vergroot.

Om de windruis tijdens het motorrijden te verminderen, zijn er universele gehoorbeschermers beschikbaar met een speciaal akoestisch filter. Deze filters dempen de windruis tot een veilig niveau, waardoor gehoorbeschadiging wordt voorkomen zonder dat je omgevingsgeluiden mist. Daarnaast verbetert het gebruik van gehoorbeschermers het rijcomfort, vooral tijdens lange ritten, doordat de vermoeidheid door windgeruis vermindert. Ze zijn gemaakt van zacht, flexibel medisch materiaal, passen goed onder de helm en bieden langdurig comfort.

De gehoorbeschermers worden geleverd met een schoonmaakpen om oorsmeer uit het geluidskanaal te verwijderen, en een draagkoord is inbegrepen zodat je de gehoorbeschermers gemakkelijk kunt ophangen wanneer je ze niet gebruikt tijdens het rijden.

meer info bezoek onze website eartech.nl

© 2010 - 2025 Eartech gehoorbescherming Nederland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel